Friday, January 15, 2010

Hoi An - Gremo Slovenci

Nije nam u startu bio plan da idemo do Hoi An-a ali su nas ljudi koje smo upoznavali ubedili da tamo moramo da odemo. Par sati voznje od Hue-a. Jos mani grad ali cuven po starom gradu koji je star i odliccno ocuvan. Vrlo popularna turisticka destinacija. Stari grad jeste ocuvan ali nista specijalno. Simpatican i sarmantan ali preziveo bih i da ga nisam video. Pogotovu posle Luang Prabanga koji je nekako u slicnom fazon ali mnogo lepsi. Hoi An je bio trgovacki centar posto je more blizu. Pa su se tu nastanili kineski i japanski trgovci. Ima jos sacuvanih kuca iz tog doba kao i “assembly hole” odnosno kuce gde su se okupljali trgovci iz odredjenih krajeva kine.
U okolni Hoi An-a je Mi Son koji je mesto gde su kraljevi Cham kraljevstva gradili hramove. Bilo je 78 kraljeva i 70 hramova (ha, i ja zapamtio nesto), svi su bil do jaja sacuvani do rata sa Amerima a onda je sve skenjanjo. Vrlo malo toga je preostalo. Kazu i da ne mogu da rekonstruisu posto su gradjeni od cigli ali bez cementa i nemaju pojma kako su ih Chamovci napravili i kako to stoji uopste. Na lokalitetu postoje rupe od Americkih bombi. Kazu da je lokalitet ociscen od neeksplodiranih bombi ali da je preporucljivo ici unapred oznacenim stazama :) Cham kraljevsto je postojalo ako sam zapamtio dobro izmedju 4. i 13,14 veka. Jos uvek postoji Cham nacionalna manjina u Vijetnamu. Bili su i ostali Hinduisti.
Religije u Vijetnamu su inace ludilo. Postojii vrlo rasprostranjena ako ne i dominantna religija Tam Giao (ovo vec nisam zapamtio, prepisujem :) ). Ona je kombinacija Budizma, Taoizma i Konfucijanstva. Ali tu je i Cao Daism koji Tam Giao dodaje i katolicizam :). U toj religiji svecu su Jovanka Orleanka, Charli Chaplin.... Ima neverovatnih 3 miliona pristalica :)
Do Mi Son-a smo stigli motorcetom, iznajmljenih za neverovatnih 300din dnevno :) Turisticke turise uglavom idu pre podne, mi smo stigli kasnije, tako da je bilo poprilicno prazno i mirno.
Hoi An je inace mozda jos i poznatiji po neverovatnim krojacima. Za 1 dan sasiju odelo ili haljinu, i to kazu vrlo kvalitetnu i to po smesnim cenama. Odelo od 60 dolara pa navise, zavisno od materijala. Krojackih radnji je bukvalno svuda. Nismo mogli odoleti tako da sam ja dobio odelo plus 2 kravate, ne znam koji ce mi ali kako propustiti priliku da se kupi svilena kravata za 5$. Ana je sasila haljinu, vijetnamsku tradicionalnu. Mnogo je dobra :) Kako cu odelo dovuci do Beograda, nemam pojma. Ideja je bila da saljemo postom ali smo odustali.

Poslednje vece Ana je nesto bila umorna i otisla do hotela, ja otisao u neki lokalni nazovi restoran na klopu. Na otvorenom niz dugackih stolova za po 20ak ljudi. Ispred svakog stola improvizovana tezga gde se sprema hrana. Svaki sto je posebna firna :) Smeknuo sam mesto vec ranije i odlucio da iskusam srecu. Nalecem za jednim stolom na njih 10ak koji se nesto deru, na sred stola vatra. Zapalili u plasticnoj posudi stapice i dolivaju alkohol na vatru. Prepoznam jezik. Slovenci i to ludi slovenci. Odmah smo se tu zavoleli. Pokupili smo i Anu i vece je zavrseno u neko doba u nekoj drugoj kafani uz pesmu “Za Beograd s' firmom Krstic”. Doduse u neko doba je ovde malo posle ponoci posto sve radi do 10, 11. Gazdarica je zbog nas drzala kafanu do “gluvog” dobra. Da ne pominjem njihovo odusevljenje kada sam doneo rakiju koju nosim sve vreme sa sobom. Tacnije nosio sam sa sobom. Nema vise. Otislo :). Super su ekipa a pri tome mnogo ne vole Hrvate ali na nacin da se sprdaju sa tim, ne da sad nesto smaraju na politickoj osnovi.
Cuo sam par strava fori.
“Plazma TV – 1000evra. Gajba piva 10evra. Hrvat koji gleda Slovence na svetskom prvenstvu a ne gleda Hrvate – neprocen jivo” . Vic je odmah prosiren i na “Slovence i Srbe” :)
Ili koja je najsrecnija zemlja u Evropi? Italija, ima jadransko more, nema Hrvate za sude.
Koja je najesrecnija? Bosna, ima muslimane a nema naftu :)
Jebiga, ja sam morao malo da spustim njihov nacionalni ponos podsecanjem na ishod polufunala prvenstva Evrope u basketu :)

Primetio sam da se u svakom gradu u Vijetnaamu pije lokalno pivo. U Hanoju Hanojsko u Hue Hueosko u HoiAn-u francusko ali proizvedeno lokalno:). To me podestilo da dobra stara vremena kada si u Srbiji imao bezbroj pivara i kada se u Valjevu pilo Valjevsko, u Jagodini Jagodisko a u Beceju Porter. Sada, postoji 6 vrsta piva i svuda se ista piju. Ovde taj fazon jos nije zaziveo tako veliki plus za Vijetnam.

Utisak koji nas drzi je totalno neopterecen odnos Vijetnamaca prema ratu. Ocekivali smo zescu propagandu protiv Amera i mrznju prema njima na svakom koraku. Nista od toga a ne samo da su ratovali do 1975 nego su im Ameri zaveli medunarodne ekonomske sankcije koje su trajale negde do 1990 od prilike. Ne mogu reci da smo ppricali sa mnogo lokalaca na tu temu ali sama cinjenica da se u vazduhu prosto ne oseca nista na tu temu, da oni koji to pominju pomenu onako, bez strasti emocija, imali smo rat, jebiga, sad je mir i idemo dalje, taj fazon. To mi je neverovatno pozitivan utisak o Vijetnamcima koji su i bez toga veoma simpaticni.

No comments:

Post a Comment